Yhteystiedot

Kansanedustaja
Anne Kalmari
050 512 2084
">

Avustaja
Kalle Murto
050 466 7697
">

Anne Kalmari Facebookissa Anne Kalmari Twitterissä
Tilaa Anne Kalmarin blogi RSS-syötteenä Anne Kalmari LinkedInissä

kyläkoulu

Saako kyläkouluja ja maaseudun palveluja puolustaa?

Keskittäminen on päivän sana. Terveyspalvelut, koulut, päivähoito, ateriat kaikki keskittyy. Onko kaikki oikeasti halpaa? Jos lapsia tarvitsee siirtää erityisopetukseen tai jopa erityiskouluihin kun he eivät menestykään isommissa kouluissa säästö häipyy. Jos kyydit lisääntyvät, opettajia ei pystytä vähentämään ja kiinteistöistä joudutaan pitämään huolta, oletettu säästö ei synny. Jos ihmisten muuttohalukkuus kyliin vähenee, kunta voi taantua.
Nielen koulujen lopettamiset silloin, kun oppilasmäärä hiipuu. Nyt trendinä on lakkauttaa alle viidenkymmenen oppilaan kouluja. Parinkymmenen vuoden aikana on alle 50 oppilaan koulujen määrä tippunut 2000:sta 700:aan. Vauhti kiihtyi oleellisesti, kun pikkukoulujen korvamerkitty raha poistui. Pienkoululisä oli korvamerkittyä valtionapua, joka auttoi kuntia ylläpitämään kyläkouluja. Koetin netistä kahlata, paljonko sen summa oli, mutta en löytänyt määrää. Nythän tuo summa olisi jo pieni, kun pikkukoulujakin on vähän.
Kylille tarjotaan kaikensorttista hankerahaa, joilla sitten pitäisi innokkaasti kehittää uusia toimintoja. Toimijoita ei tahdo sitten vain enää löytyä. On vaikea saada aikaan yhteisöllisyyttä tuottamalla yhdessä paperinippuja, joita kukaan ei tarvitse. Lähiopetusta lapset sen sijaan tarvitsisivat.
Kasvatustieteen professori Eira Korpinen neuvoo meitä seuraavasti: ”Tarvitaankin uusia ratkaisuja perusopetuksen toteuttamiselle esim. maaseudulla niin, että peruskouluikäisille voidaan turvata lähikoulu. Jos pieni koulu on ”liian kallis”, kustannustehokkuutta voidaan kehittää, kun tehdään mahdolliseksi yhdistää yksityistä palvelutuotantoa, kolmannen sektorin toimintaa sekä julkisia palveluja. Näin voidaan tukea perusopetuksen järjestämistä.”

”Kouluista voidaan kehittää monitoimikeskuksia tai palvelukeskuksia, jolloin koulukiinteistöt voivat toimia eri-ikäisten toimintakeskuksina. Ne tarjoavat vapaa-aikapalveluja aikuisille sekä nuorille, päivähoitopalveluja niitä tarvitseville perheille sekä esim. kotona asuville vanhuksille ateriapalveluja.”
”Koulutuksen järjestämisessä tarvitaan luovia ratkaisuja, joissa erilaisuus hyväksytään voimavarana. Standardointi ei sovi koulutukseen, sillä se syrjäyttää monet erilaiset oppilaat; yhtä hyvin luovat lahjakkuudet kuin oppimisen ongelmista kärsivät.”
Jos pienkoulutuki on vanhanaikaista ja hankkeet trendikkäitä, eikö voitaisi perustaa valtakunnallinen kyläkouluhanke, jonka sadat hankevetäjät toimisivat opettajina tai talkkareina tai keittäjinä kyläkouluissa. Hankevetäjillä olisi tehtävänsä mukainen koulutus. Valtio voisi pistää EU-rahansa tähän. Se olisi todellista kehittämistä. Ei se, että valtio vetää kyläkoulutukensa pois ja Vapaavuori vielä kieltää rakentamasta sinne, missä kouluja ei ole.

Tapahtumat

  • Ei tulevia tapahtumia.

KYSELY

Tällä hetkellä ei ole gallupia saatavilla.
Keskusta
Lasten ja nuorten valtuutettu